مؤسس بنیاد SpaceX می‌خواهد ۸۰ هزار نفر را ساکن مریخ کند!
تاریخ : پنج شنبه 16 / 9 / 1391
نویسنده : Emanoil

به نظر می‌رسد که اگر محدودیت‌های مالی نبود، فناوری کنونی بشر آنقدر پیشرفته بود که می‌توانست انسان را به سطح مریخ بفرستد.

در شرایطی که دولت‌ها نمی‌توانند بودجه کلانی به برنامه‌های اکتشاف فضا اختصاص بدهند و حتی مأموریت‌های بی‌سرنشین هم با کمبود بودجه مواجه هستند، تنها امید رؤیاپردازان، شرکت‌های خصوصی هستند.

«اِلان ماسک»، میلیاردری که بنیادSpaceX را بنا نهاده است، در خبر تازه‌ای اعلام کرده است که روی پروژه‌ای کار می‌کند که هدف آن فرستادن ۸۰ هزار نفر به مریخ برای تأسیس یک مهاجرنشین فرازمینی است، هزینه مسافرت هر نفر به مریخ در این برنامه ۵۰۰ هزار دلار خواهد بود.

مطابق این پروژه جاهطلبانه، نخست باید یک گروه پیشگان ده نفره با یک موشک با سوخت اکسیپژن مایع و متان به مریخ بروند و در مراحل بعدی باید یک تمدن خودکفا در مریخ تشکیل شود.

گفتنش شاید آسان باشد، اما در مقام عمل ایجاد تشکیلاتی که در محتاج مواد اولیه و غذایی ارسالی نباشد، بسیار دشوار است، چرا که برای این کار باید ماشین‌هایی به مریخ ارسال کرد که بتوانند با استفاده از نیتروژن و دی اکسید کرین جو مریخ و آب زیرسطحی این سیاره، مواد حاصل‌خیرکننده خاک، متان و اکسیژن بسازند.



پیشگامانی که به سطح سیاره می‌روند باید گنبدهای شفاف بزرگی بنا کنند که در زیر سطح آنهاCO2 جو مریخ جمع‌آوری شود تا بشود گیاهان را پرورش داد. زمانی که امکانات اولیه فراهم شد، می‌توان افراد بیشتری را به مریخ فرستاد.

هزینه سفر به مریخ، باید تا سطح ۵۰۰ هزار دلار پایین آورده بشود، با این هزینه شماری از افراد ثروتمند کشورهای توسعه‌یافته توانایی پرداخت هزینه بلیت را خواهند داشت.

هزینه ایجاد این مهاجرنشین ۸۰ هزار نفری، ۳۶ میلیارد دلار خواهد بود و بنابراین لازم است که دولت هم در این امر باSpaceX مشارکت کند، تخمین زده می‌شود اگر هزینه این پروژه بین ۰٫۲۵ درصد تا ۰٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی باشد، پروژه از نظر عملی قابل انجام باشد.

تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۰، ۱۴٫۵ تریلیون دلار بود که ۰٫۲۵ درصد آن، ۳۶ میلیارد دلار بود، اگر ۸۰ هزار نفر مهاجر هم، هر کدام ۵۰۰ هزار دلار بپردازند، سرمایه‌ای معادل ۴۰ میلیارد دلار حاصل خواهد آمد.

موشکی که برای سفر باید طراحی و تولید شود، نسخه تکامل‌یافته موشک فالکون ۹ است.

فعلا همه چیز این برنامه در حد داستان‌های علمی تخیلی به نظر می‌رسد، در شرایطی که هنوز برنامه‌ای مصوب و دقیق برای رساندن حتی یک انسان به سطح سیاره مریخ وجود ندارد، این برنامه بیش از حد بلندپروازانه است. 



|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
برچسب‌ها: مؤسس بنیاد SpaceX می‌خواهد ۸۰ هزار نفر را ساکن مریخ کند! , فضا , مریخ , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
شكر براي خداوند...